mn

Estancia Von Zillenstein ligt op de Argentijnse Pampa. Hier, temidden van grazende kuddes en wat maté drinkende gauchos, zijn mijn belevenissen uit El Sur del Sur, het meest zuidelijk gelegen land op aarde, terug te vinden.

Sunday, December 10, 2006

Caracas laten we links liggen

Mérida heet deze stad in de Andes van Venezuela en in alles vormt het een contrast met Caracas, waar ik hiervoor was. Geen hitte, geen smog, geen straatrovers en ook geen rovende politie. Althans die ben ik nog niet tegengekomen. In Caracas sprak ik meerdere buitenlanders die door de politie waren beroofd, dat wil zeggen hun paspoort werd afgepakt en om die terug te krijgen moest er betaald worden. Maar hier in de provincie moeten ze van al die stadse drukte niets hebben. Mensen kijken je ook heel begripvol aan als je zegt dat je Caracas maar niets vond, zelf gaan ze er ook liever niet heen. Van een diplomaat in Caracas begreep ik dat de regering expres niets doet aan de gaten in de wegen, of de sloppenwijken, juist om de mensen aan te moedigen om weg te gaan uit de stad. Ook niet zo gek, Venezuela is een immens land met slechts 26 miljoen inwoners. Waarom er dan een geschatte 7 miljoen in een benauwde vallei aan de kust willen wonen is mij een raadsel. De meesten ook nog in geimproviseerde hutten.

President Chavez heeft al jaren plannen om mensen te verplaatsen naar het binnenland, om daar een soort pioniersgemeenschappen te stichten. Een deel van de slachtoffers van de modderlawines van 1999 zijn ook echt op transport gezet naar verlaten mijnstadjes aan de Colombiaanse grens heb ik gelezen. Graag zou ik gaan kijken of daar iets van geworden is, maar daar is helaas geen tijd voor.

Vanmiddag vertrek ik naar Barinas, de thuisstaat van Chavez, waar zijn vader als gouverneur de scepter zwaait. Ben benieuwd wat ik daar aantref. Het betekent helaas wel dat ik deze ontzettend aangename bergstad vaarwel moet zeggen, maar kom hier zeker terug. Gisteren had ik gelukkig nog wel even de kans om met de cabinelift de berg op te gaan - de langste cabinelift ter wereld maar liefst die je van 1500 naar 5000 meter neemt over vier etappes.

Zag gisteren ook de Nova reportage van Cuba waarin ik voorkom - op deze link te vinden - "Paul Scheltus - Correspondent Latijns Amerika" verscheen er maar liefst 2 keer in beeld. Dat is toch mooi...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home