mn

Estancia Von Zillenstein ligt op de Argentijnse Pampa. Hier, temidden van grazende kuddes en wat maté drinkende gauchos, zijn mijn belevenissen uit El Sur del Sur, het meest zuidelijk gelegen land op aarde, terug te vinden.

Saturday, March 11, 2006

Demonstratie Partido Obrero

In BA stuitte ik vrijdag op een brave demonstratie tegen 'misstanden tegen de werkers' in Las Heras, een stadje in de provincie Santa Cruz, het verre zuiden van Argentinië. Juan, een jongen van 21 legde me uit waar het ze om te doen was. Enkelen weken geleden is in Santa Cruz - de provincie waar de huidige president Kirchner voorheen gouverneur van was - een politieagent omgekomen tijdens rellen tussen de politie en arbeiders in de olieindustrie. Sindsdien wordt door de politie en de gensdarmerie keihard opgetreden tegen de werkers, waarvan enkelen vastzitten op verdenking van moord.

Eén daarvan is 14 jaar oud, zegt Juan, heeft een weeklang vastgezeten zonder aanklacht. De demonstranten eisen vrijlating van de gevangenen en dat de gensdarmerie terugkeert naar zijn barakken. Bovendien willen ze ook een afschaffing van de huidige wet om op inkomens van boven de 2000 pesos inkomstenbelasting te heffen.

Dat laatste vond ik vreemd, 2000 pesos (ong. 550 euro) is in Argentinië een bovenmodaal inkomen. Veel gezinnen moeten het volgens de kranten in dit land met 400 pesos per maand doen. Maar, zo zei Juan, in het zuiden is alles veel duurder, iets wat ik ook elders heb gelezen.

Het ziet er een beetje klungelig uit zo´n demonstratie en bovendien lijkt het volstrekt nutteloos, maar toch. Noem me maar neerbuigend, het heeft toch iets moois als mensen zo begaan zijn met een zaak. Zeker als die zich afspeelt op een afstand van 4000 kilometer van je huis. Juan had ook op het bierfeest (zie hier onder) kunnen staan en klagen over de moeite die het kost om aan drugs te komen in dit land.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home