Ondergrondse stakingen
In Buenos Aires heerst sinds dinsdag ochtend chaos als gevolg van een staking van de werknemers van de Subte, de ondergrondse trein. Inmiddels zijn er volgens de website van de krant Clarín ook rellen uitgebroken tussen stakers en politie. Ondertussen raken de bussen overvol en zijn taxi's niet aan te slepen. Niet dat het uitmaakt want overal staat het verkeer vast. De Subte vervoert dagelijks tussen de 700.000 en één miljoen mensen.
Gisteren deed ik er bijna een uur over om in de binnenstad te geraken voor een afspraak. Vandaag heb ik me ziek gemeld, hetgeen niet geheel gelogen is (voor zij die mijn standaard kuur kennen, weet dat hier nauwelijks kiwi's zijn. Ik moet het met citroenen doen)
Aanleiding voor de werkopbreking is niet zozeer dat de stakende Subte arbeiders een loonsverhoging eisen, als wel dat ze onder dezelfde CAO willen vallen als andere werknemers van het geprivatiseerde openbaarvervoersbedrijf Metrovias. Op dit moment worden veel van de werkzaamheden in de ondergrondse - bijvoorbeeld de beveiliging, uitbesteed aan derden. Die werken voor veel minder en hebben veel slechtere arbeidsvoorwaarden dan de leden van de UTA, de OV-vakbond die over de CAO onderhandelt. Nu eisen zowel de vaste werknemers van Metrovias als de werkers 'van derden' voor die laatste groep gelijke rechten en gelijke inkomsten.
Gisteren deed ik er bijna een uur over om in de binnenstad te geraken voor een afspraak. Vandaag heb ik me ziek gemeld, hetgeen niet geheel gelogen is (voor zij die mijn standaard kuur kennen, weet dat hier nauwelijks kiwi's zijn. Ik moet het met citroenen doen)
Aanleiding voor de werkopbreking is niet zozeer dat de stakende Subte arbeiders een loonsverhoging eisen, als wel dat ze onder dezelfde CAO willen vallen als andere werknemers van het geprivatiseerde openbaarvervoersbedrijf Metrovias. Op dit moment worden veel van de werkzaamheden in de ondergrondse - bijvoorbeeld de beveiliging, uitbesteed aan derden. Die werken voor veel minder en hebben veel slechtere arbeidsvoorwaarden dan de leden van de UTA, de OV-vakbond die over de CAO onderhandelt. Nu eisen zowel de vaste werknemers van Metrovias als de werkers 'van derden' voor die laatste groep gelijke rechten en gelijke inkomsten.
Staken is deze dagen het sleutelwoord voor alle min of meer georganiseerde arbeiders. De groep vakbondswerknemers van Metrovias heeft 10 dagen geleden een loonsverhoging van 16 procent gekregen. Dat betekent dat een kaartjesverkoper voortaan 1986 pesos (bijna 600 euro) gaat verdienen en een machinist 3105. Ook de vrachtwagenchauffeurs kregen er vorige week 19 procent erbij. Weet dat een journalist bij de Herald 1500 pesos verdient, en dat het gemiddeld gezin in de sloppenwijken van minder dan 400 pesos per maand moet rondkomen en je begrijpt dat de zaken hier scheefgroeien. Dat belooft weinig goeds voor de toekomst - de ambtenaren roepen al om aandacht. Het begint hier bijna op Frankrijk te lijken.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home